úterý 26. listopadu 2013

Black House

Konečně slibovaná recenze na Černý dům, což je kniha, která vznikla díky spolupráci legendárního spisovatele Stephena Kinga, o kterém i největší laikové vědí, že se tak trochu vyžívá v děsivých scénách, a Petera Strauba, o kterém, abych se přiznala, jsem slyšela poprvé až v souvislosti s touto knihou. Podle všeho je to ale spisovatel, který se orientuje na hororové příběhy, stejně jako King. Má na krku přibližně sedmnáct románů. Píše ale i novely, povídky a dokonce i básnické sbírky, takže kdo z vás by měl zájem si něco z jeho děl přečíst, napište mi pak klidně svůj názor, ráda si ho přečtu.
Teď zpátky k samotnému Černému domu, což je už sám o sobě dost děsivý název a v kombinaci s obálkou knihy to působí vážně dobře. Jestli vás zajímá, jak jsem se vůbec k téhle knize dostala, bylo to asi takhle. Šla jsem do knihovny s jasným záměrem, že si půjčím něco od Stephena Kinga. Z regálu na mě koukalo kolem dvaceti knih, všechny různě tlusté a každá úplně jiná. Nechala jsem to tedy náhodě a vzala jsem první knihu, která mi přišla trochu "sympatická". První dojem byl skvělý. Jak jsem řekla, jak název tak obálka na mě zapůsobili.

To, že se jedná o pokračování jiné knihy, jsem bohužel zjistila až doma, jinak bych si asi nejdříve půjčila Talisman, ale jelikož jde o volné pokračování, tak to zase tolik nevadí.
Příběh se odehrává ve French Landingu, což je malé městečko ve Wisconsinu. Hlavní postava je bývalý poručík Jack Sawyer, který prožil v dětství obrovské trauma, a který je nyní v předčasném důchodu. To se ale změní hned, jak se nastěhuje do tohoto maloměsta. Nedlouho poté, co se zabydlí, začne v okolí řádit vrah a kanibal, kterému přezdívají Rybář. Ten unáší, zabíjí a částečně jí malé děti a má na svědomí pořád další a další oběti. Jack se snaží případu si nevšímat, ale místní policie a zoufalí rodiče ho prosí, aby jim pomohl, a potom co ho sám Rybář osloví a vyzve ho k jeho pronásledování, se Jack pouští do hry. Stále častěji má ale halucinace a opět se propadá do podivného světa tak, jako kdysi v dětství, když mu bylo dvanáct. Začíná pak pochybovat o tom, zda je Rybář opravdu fyzická osoba pocházející z French Landingu nebo jeho okolí. Jak to nakonec dopadne a kdo nebo co vlastně má na svědomí malé děti, to si přečtěte sami. ;)
Tato kniha na mě při čtení působila úplně, jako kdybych se koukala na film v televizi. King a Straub dokonale popisují jednotlivé scény a záběry, ale díkybohu ne příliš podrobně. Také mě zaujalo kolik postav z města, na první pohled naprosto nesouvisejících spolu, je do příběhu vtaženo. A největší hold musím vzdát autorům za umění nahnat čtenáři strach. Musím říct, že jsem měla vážně strach, když Judy Marshallová běsnila po domě, měla halucinace a blábolila. Strach mi taky naháněl důchodce zavřený v domově pro seniory, který údajně trpěl Alzheimerovou chorobou, ale ve skutečnosti to byl vážně grázl (heh, nikdy by mě nenapadlo, že řeknu o důchodci, že je grázl :D).
A poslední co bych chtěla říct je, že tuto knihu by nejspíš neměli číst "slabé žaludky", protože některé scény jsou vážně brutální a mě se z nich tak trochu točil žaludek. Useknuté části těla, hnijící mrtvoly nebo strhané nehty to není nic moc pro mě.