neděle 3. listopadu 2013

Francis Scott Fitzgerald: Velký Gatsby

Tato kniha je důkazem toho, že kvalita knihy nezávisí na počtu stran, ale na jejím obsahu. Scott Fitzgerald je jeden z mých oblíbených autorů a stejně tak i jeho žena, Zelda Fitzgeraldová, jejíž život mě fascinuje.
Velký Gatsby je jedna z knih, kterou jsem četla více než jednou. Poprvé to bylo těsně před posledním filmovým zpracováním. Byla jsem natěšená, že uvidím ten film, ale to bych nebyla já, abych si tu knihu dopředu nepřečetla. Vím totiž, že jakmile bych viděla film, už bych se ke čtení neodhodlala.
Dneska si jedno z mnoha vydání Velkého Gatsbyho hoví i u mě v mé skromné knihovně.
Co se týče mých sympatií a antisympatií, myslím si, že to je naprosto jasné. Daisy je hrozný člověk a zasloužila by být alespoň z poloviny taková chudinka, jaká si o sobě myslí, že je. A mé největší sympatie má samozřejmě Nick Carraway kvůli jeho věrnosti, spolehlivosti a kvůli tomu, že si cení morálních zásad.
 Věřím, že každý z vás ví, alespoň přibližně, o čem Gatsby je, ale pro případ, že by někdo nevěděl ,tak tady je stručný obsah:
       
         Vypravěčem je Nick Carraway, který se stěhuje do New Yorku. Jeho sousedem je bohatý a tajemný člověk jménem Gatsby. Ten pořádá mimořádné večírky, kam se sjíždí všichni z NY, ale nikdo z nich netuší, kdo vlastně je jejich hostitel. Všichni o něm jen šíří drby. 
Nick má v NY sestřenici Daisy, která je vdaná za Toma Buchanana, který jí podvádí s vdanou Myrtle.  Nick obdrží pozvánku na Gatsbyho párty. Dozví se, že Gatsby miluje Daisy, protože spolu chodili před válkou. A tak Nick zařídí, aby se ti dva setkali. Nick mezitím chodí s Jordan Bakerovou, známou golfistkou. Příběh vyvrcholí tím, že Nick, Gatsby, Tom, Daisy a Jordan odjedou do města. Tam se před vedrem schovají v hotelu na pokoji. Gatsby a Tom se hádají a nutí Daisy, aby řekla, koho miluje. Při cestě zpět domů, srazí Gatsbyho žlutý sporťák Myrlte a ujede. Tom zastaví u nehody a prozradí vdovci, čí to bylo auto. Nick ale dorazí ke Gatsbymu a dozvídá se, že auto řídila Daisy. Den na to Gatsbyho zabije manžel Myrtle a pak se koná pohřeb. Pohřeb zařizuje Nick, ale nikdo kromě Gatbyho otce nedorazí. Daisy se k účasti na nehodě nepřizná a stěhují se pryč. Nick oplakává svého přítele a od jeho otce se dozví o jeho minulosti úplně celou pravdu. 

Moje nejoblíbenější část knihy je závěrečná věta. 
"A tak sebou zmítáme dál, lodě deroucí se proti proudu, bez přestání unášení zpátky do minulosti." 

Pokud jde o filmové zpracování z letošního roku, to mě nenadchlo. Nemůžu říct, že je to špatný film, protože příběh je skvělý. Dokonce se mi líbí i Gatbyho sídlo, dobové oblečení a auta, ale přijde mi, že ten film je celý takový kýčovitý. Všechno se hrozně blýská a svítí a celkový soundtrack je podle mého příšerný a vůbec se tam nehodí.
Navíc, a to je velké mínus, ve filmu vynechali moji nejoblíbenější scénu z knihy, kdy všichni odjíždějí z párty a jeden z řidičů zajede do příkopu a urve kolo!