čtvrtek 6. února 2014

Alex Adams: Bílý kůň

   Nedávno jsem v knihovně sáhla po dlouhé době do oddělení novinek a upoutala mě ponurá obálka Bílého koně od Alex Adams. Tato mladá krásná spisovatelka nám zatím nemá co jiného nabídnout, a o to víc jsem byla zvědavá. Těšila jsem se, že budu moci poznat a posoudit její styl psaní. Když totiž pořád čtu tituly od zaběhlých autorů, nemůžu říct, že psát neumí, protože se  evidentně už osvědčili.
   Ale k mé smůle, a zároveň i radosti, Alex Adams se toho moc vytknout nedá. Její psaní je nasycené ironií, sarkasmem a nadsázkou a to zbožňuji! Ale zároveň ví, kdy přestat, na rozdíl od jiných rádoby vtipných autorů, kteří se jen zoufale snaží napodobit všemi milovaný a originální "houseovský" humor.
   Kromě toho její představa o konci světa se mi moc líbí. Ne, že bych chtěla umřít v důsledku nějakého geny mutujícího moru, ale líbí se mi, že si autorka vybrala příběh, který je lehce komerční a zároveň si ponechává veškerou originalitu. Připomíná mi svým způsobem každý druhý film o nakažených zombie, ale v jejím podání nejde o hrůzostrašné lidi lovící příšery, "jen" o zmutované beznadějné lidi. A navíc tito lidé nejsou tou hlavní zápletkou, nad kterou musíte neustále přemýšlet. Nechci znít jako nějaká sexistka, ale je to tak, že autorka postavila příběh tak, abychom se my ženy, neustále strachovaly o ni a o její nenarozené děťátko- které mimochodem zázračně přežije naprosto všechno, co vás jenom napadne.
Jeho matka se topí, div nevykrvácí a je skoro uškrcena psychopatem, ale i přesto všechno se narodí dokonale zdravé mimčo. Nejsem doktor, ale tohle se mi vážně zdá dost přitažené za vlasy.
   Ale vážně... kdybych tuto knihu měla zařadit někam, kam podle mě skutečně patří, byla by to sekce s názvem "Post-apokalyptická četba pro ženy". A vážně si nejsem jistá, jestli něco takového dříve někdo napsal.
   Knize bych mohla vytknout jednu jedinou věc, a to, že vzhledem k neustálým skokům z minulosti do budoucnosti a naopak, jsem občas přišla o moment překvapení. Vážně bylo těžké hádat, jestli se Zoe a Nick nakonec dají dohromady, když pár měsíců na to s ním čeká dítě.

Stručný obsah:

Takže, jak jsem již výše zmínila, hlavní hrdinka je žena. Konkrétně mladá Zoe, která pracuje jako uklizečka ve farmaceutické firmě G. Popea. Do života se jí přikrade děsivá neznámá nádoba. Strach z jejího obsahu dovede Zoe k terapeutovi (Nickovi), do kterého se později zamiluje. V té době začnou všichni kolem umírat a po světě se rozšíří virus, který dostane jméno Bílý kůň. Nick se rozhodne odjet do Řecka a najít svou rodinu. Zoe se o pár dnů později dozví, že s ním čeká dítě, a tak se vydá za ním do Řecka a vystavuje tak sebe i své dítě pro mě tak trochu nepochopitelnému riziku. Po cestě potká spoustu lidí, včetně těch zmutovaných. Někdo cestuje s ní, někdo ji pronásleduje a někdo ji chce zabít. Prozradím, že tento první díl končí očekávaným happy-endem, ale zda tomu tak bude i u dalšího dílu, to zatím můžeme jen hádat.


Druhý díl vyšel na podzim roku 2013 a prozatím ho známe jen pod jménem "Red horse" neboli Červený kůň. Na internetu se zatím uvádí, že by mělo jít o trologii. Až u nás budou k dostání i další dva díly, určitě se můžete těšit i na jejich recenze. :)