úterý 25. února 2014

Rosamund Lupton: V plamenech

V plamenech je další a zatím poslední kniha od Rosamund Lupton, která ale nemá nic společného se Sestrou, na kterou jsem napsala recenzi posledně. Jedná se o naprosto jiný příběh, který má ale podobný detektivní ráz.
Hned na začátek musím říct, že jsem vážně zklamaná, protože navzdory tomu, že Rosamund Luptonová je rozhodně nadaná začínající spisovatelka, děj mi absolutně nekápl do noty a postrádala jsem jakékoliv překvapení nebo dějové napětí. Kdybych měla být úplně upřímná určitě bych se nevyhnula ani výrazům jako je neoriginální, a nebo dokonce trapný.
Nerada kritizuji knihy, protože vím, že i za špatnou knihou je x let práce a potu, ale bohužel tady moc věcí, které by se dali pochválit, nenajdu...
Jak už jsem řekla, samotný námět díla mi přijde trapný. Děj začíná celkem slibně... Pěkný letní den na základní škole, šťastná rodina, pak obrovský požár, po kterém jsou hlavní hrdinka Grace a její dcera Jen těžce zraněné. To, co se mi nelíbí je to, že Grace a Jen prakticky celou knihou prochází coby duchové, kteří se pohybují mimo svá těla, která mezitím leží v bezvědomí na lůžku prakticky na pokraji smrti. Obě mohou mluvit jen spolu, protože ostatní je neslyší.
Nemohou ani pohybovat věcmi nebo psát, aby na sebe upozornili. Mohou jen nečině přihlížet, jak se doktoři dohadují, co s nimi udělají, a jak detektiv, který vyšetřuje požár, obviňuje z jeho založení Graceina osmiletého syna Adama.
Jediné, co se mi na knize líbilo, byla Graceina povaha. Je to typická milující žena, která dokáže vyvinout neobyčejnou sílu, pokud něco hrozí jejím dětem. Jediným jejím mínusem je, že často rozhoduje za ostatní, obzvlášť za Jenny, která se jako dospívající dívka začíná rozhodovat podle sebe, s čímž se Grace často nedokáže srovnat.
Rozhodně nesmím zapomenout zmínit, že konec je dost překvapivý. Pokud chcete vědět, kdo nakonec stál za založením požáru na základní škole, a jak to nakonec dopadne s Grace a Jen- zda se opět uzdraví a nebo se už nikdy neprobudí, běžte si knihu zapůjčit nebo koupit. Jako relativní novinka by měla být tato kniha snadno k dohledání. :)

Ukázka:
"Spustila jsem se na všechny čtyři, protože jsem si z jakéhosi dávného požárního cvičení ve škole pamatovala, že se dole při zemi drží kyslík. Zjistila jsem, že nějakým zázrakem můžu dýchat. 
Plazila jsem se kupředu jako slepec bez hole, prsty oťukávala cestu před sebou a snažila se najít další křídlo schodiště. Nejspíš jsem se pohybovala po čítárně, kde měli rozměrný, jasně barevný koberec. Po tomhle koberci jsem teď hmatala, nylon se v horku škvířil a kroutil a mě pálily konečky prstů. Bála jsem se, že je brzo budu mít tak spálené, že v nich dočista ztratím cit. Byla jsem jako ten muž v Adamově knize o mytologii, který se držel Ariadniny nitě, aby našel cestu z labyrintu, až na to, že jedinou nití, kterou jsem měla, byl roztékající se koberec."