sobota 19. července 2014

Daniel Goleman: Emoční inteligence

Dnešní recenze bude hodně netradiční vzhledem k tomu ,na co jste ode mě zvyklí. V poslední době jsem totiž měla hroznou chuť si přečíst něco z populárně-naučné literatury, a tak jsem si napsala Metafoře  o knihu Emoční inteligence a ještě o knihu Tajemství energie, o které si pak budete moct přečíst v příštím recenzním článku.
Jestli vás zajímá, proč jsem si vybrala zrovna Emoční inteligenci- skutečně to nebyla náhoda. Už na škole na hodinách základů společenských věd mě tohle téma zajímalo. Bohužel jsme to ale probrali jen hodně okrajově, protože na osnovách je toho prostě moc, takže není čas všechno rozebírat důkladně. A tak jsem si řekla, že neuškodí se o EQ dozvědět trochu víc.
Pro ty z vás, kteří- stejně jako já- nikdy předtím neslyšeli jméno Daniel Goleman, ho krátce představím. Daniel Goleman se narodil roku 1946 v Kalifornii. Je to profesor, publicista, šéfredaktor časopisu Psychology Today a předseda Sdružení pro výzkum emoční inteligence v organizacích na Rutgerově univerzitě.
Knihu Emoční inteligence poprvé publikoval roku 1995 a tohle je už druhé vydání v češtině a musím teda říct, že tohle se vážně povedlo (Bravo!) . Jak sami můžete vidět na fotce, tak mě tam "pár" věcí zaujalo (viz barevné lepíky :D).

Tahle kniha má bezmála tři sta stran a obsah je rozdělen do pěti dílů s celkem 16ti kapitolami. První části se zabývají emoční inteligencí spíš z neurologického hlediska, ty ostatní jsou pak převážně o tom, jak je pro nás EQ důležité, jak náš život ovlivňuje amygdala a jak se dají zvládat "emoční výbuchy". Najdete tam prostě spoustu zajímavých informací, z nichž jsem teda stejně už většinu zapomněla, protože mám děravou paměť, ale to mám pojištěné právě těmi barevnými lepíky :D.


Tady je pár zajímavých faktů, které se ne vždy týkají přímo EQ, ale jsou to prostě věci, které mě nějakým způsobem zaujali:
1, Slovo emoce má původ v latinském slově motere, jež znamená pohybovat se + předpona e značící pohyb ven.
2, Zrakové vjemy putují ze sítnice nejprve do thalamu, pak putují do šedé mozkové kůry, kde proběhne analýza a rozhodnutí o vhodné reakci. Avšak menší část vjemů je poslána rovnou do amygdaly rychlejším přenosem,a proto jsme schopni kolikrát zareagovat ještě dřív, než si uvědomíme, co vnímáme.
3,  Současné generace dětí mají mnohem více citových problému než generace předcházející, častěji trpí osamělostí a depresemi, jsou vzteklejší a neposlušnější...
4, Podle jedné teorie je pláč přirozeným způsobem, jak v mozku snížit hladinu chemických látek, které vyvolávají úzkost.
5, U živočichů, kteří nemají vyvinutou šedou kůru mozkovou, kam patří například plazi, se nevyskytují mateřské city. Po vylíhnutí se jejich potomci skryjí, aby je nepozřeli vlastní rodiče.

...


Ukázka:
"...To úplně převrací naše dřívější názory na neslučitelnost rozumu a citu: Cílem není emoce potlačit a na jejich místo dosadit rozum, jak si to představoval Erasmus, ale spíše nalézt rovnováhu těchto dvou protikladů. Staré vzory spatřovaly ideál rozumu v jeho dokonalém oproštění od vlivu emocí. Nové paradigma nás pobízí k vytvoření harmonického vztahu mezi city a rozumem. Abychom si vedli v našich životech úspěšně, musíme nejprve hlouběji pochopit, co to vlastně znamená používat emoce inteligentně."









RV: Metafora