čtvrtek 24. července 2014

Jo Nesbo: Sněhulák

Jo Nesbo. Tohle jméno už je dnes pojem, dokonce i u nás. Kamkoli přijdete, tam na vás číhají knihy tohoto norského autora s typickým červeným hřbetem. Pokud jste o něm ještě neslyšeli- o čemž pochybuju- tak vám ho pro jistotu trochu představím. Jo Nesbo je tedy, jak už jsem řekla, původem z Norska, a je to jak spisovatel, tak i hudebník. Svůj první "krimiromán" vydal roku 1997 a ten nesl název Netopýr. Dodnes pak vydal ještě minimálně deset románů ve stejném duchu a jedna z jeho knih se dočkala i filmového zpracování, konkrétně  jde o Lovce hlav. A co jsem četla, tak roku 2015 má vyjít i film právě podle Sněhuláka.
Já se musím přiznat, že i přesto, že Nesbovi knihy už jsou u nás k dostání nějaký ten pátek, a i přesto, že zvěsti o autorově genialitě ke mně doléhaly ze všech stran,jsem se k přečtení nějaké té jeho knihy dostala až teď. Já vím, měla bych se asi stydět. A taky, že se stydím. Odkládala jsem totiž půjčení některé z jeho knih z naprosto povrchního důvodu. Zkrátka proto, že vím, že mě takovéhle krimi příběhy neberou. A teď toho lituju, protože kdybych mu byla dala šanci dřív, mohla jsem už touhle dobou mít knihovnu nadupanou jeho knihami- což taky plánuju do budoucna. Kniha Sněhulák je totiž úplně bezkonkurenčně zatím nejlepší kniha, jakou jsem za rok 2014 četla! A to je sakra pocta, protože těch knih bylo vážně dost.

Je těžké říct, co se mi na Sněhulákovi líbilo nejvíc- bylo to tak nějak od všeho trochu, od dobře vypadající obálky až po strhující zápletku. A když říkám strhující, tak myslím STRHUJÍCÍ tím stylem, že v jednu chvíli, kdy jsem četla- no řekněme jednu napínavou část, abychom se vyhnuli možným spoilerům- jsem si uvědomila, že nedýchám. Vím, že to zní hloupě, ale je to čistá pravda, fakt. :D
Jako další se mi hrozně líbil autorův styl psaní. Nelibuje si v žádných komplikovaných popisech, ani v dlouhých souvětích. Naopak je všechno stručné a jasné. A hlavně se mi líbí, že se s ničím nemaže a všechno napíše na rovinu. Když prostě chce napsat, že někdo někomu řeže hlavu od těla, tak to prostě napíše se vším všudy.
A na závěr můj nejoblíbenější Harry Hole. Je to takový ten typ hlavního hrdiny, který se potýká s tolika psychickými problémy, že máte chuť ho chytit a utěšovat ho dokud neusne :D. Jo a bůhvíproč si ho představuju trochu jako Hugha Laurieho, nemůžu si pomoct. Asi je to kvůli podobnosti postav Dr. House a Harryho Holea.
A ještě poslední věc, protože jsem se dneska nějak nebezpečně rozkecala- Pokud vás kniha zaujala, podívejte se na TUHLE skvělou webovou stránku, kde se dozvíte vše o autorově dosavadní tvorbě i o jeho nově vycházejících knihách.

PS: pokud máte od Nesba nějakou oblíbenou knihu, tak mi prosím napište do komentářů. Sice si tak jako tak hodlám přečíst a postupně koupit všechny, ale potřebuji poradit, kde mám začít, díky. :)



Ukázka:
"Nemůžete mi říct, o čem chcete s Harrym Holem mluvit? Vyřídila bych mu to, co..."
"Vy to nechápete. Všichni umřou."
Kjersti opět pomalu klesla na židli. "Chápu. A proč myslíte, že všichni umřou, Katrine?"
Konečně se jí podařilo navázat oční kontakt. A to, co Kjersti Rodsmoenová spatřila, jí připomnělo jednu z červených kartiček ze hry Monopoly, kterou mají na chatě: Vaše domy a hotely hoří.
"Vy nic nechápete," odvětil hluboký, mužský hlas. "Já to nejsem."