středa 13. srpna 2014

Barbara Berger: Cesta k vnitřní síle

  Pokud pravidelně čtete můj blog, určitě jste si všimli, že většina z mých recenzí je kladná. Málokdy se najde kniha, která by se mi natolik nelíbila, abych na ní nenašla nic, co bych mohla pochválit. Bohužel, tahle recenze pozitivní nebude- nebo možná bohudík, protože konečně vybočím z toho stereotypu a na své si tentokrát přijdou i čtenáři, kteří mají radši kritiku.
  Možná někdo z vás od Barbary Berger něco četl. Možná jste četli dokonce i Cestu k vnitřní síle, to jste klidně mohli, protože tahle kniha u nás poprvé vyšla roku 2004, takže to není žádná novinka. Z ostatní tvorby Bergerové pak můžete znát další její podobně zaměřené knihy jako jsou třeba: Deset duchovních zákonů a síla mysli, Duchovní cesta a nebo Jste opravdu šťastní?
  O čem kniha Cesta k vnitřní síle je, to vám nejlépe řekne samotná obálka nového vydání, kde se píše: "Změňte své myšlení, změníte svůj život!". To naprosto vystihuje obsah celé knihy. Prakticky jde o to, že autorka se snaží čtenáři vysvětlit, jakou sílu mají naše myšlenky, a jak moc ovlivňují náš život. Dále pak velice detailně popisuje různá cvičení, která nám mohou pomoci naše myšlení nadobro změnit. Například mantry autorka cituje slovo od slova asi ve dvaceti různých podobách. Tak trochu, jako kdyby předpokládala, že čtenář bude mít naprosto nulovou fantazii, takže nebude schopný, vymyslet si svou vlastní.

  Našla jsem v knize spoustu- opravdu spoustu- názorů, které mě naprosto zarazily. Například se tam píše, že pokud si lidé často stěžují na svůj život, ať už na práci, nedostatek peněz atd., mají pak v důsledku toho život opravdu tak špatný, jak o něm mluví. No to je ale objev! Není to náhodou spíš tak, že lidé si na život stěžují právě v důsledku toho, že ho mají špatný?
  Co mi ještě hodně vadilo, bylo to, že autorka psala, jako by byla jasnozřivá. Jako kdyby všude byla, všechno viděla a její názory byly jediné pravdivé a definitivní.
Stále se snažím mluvit racionálně a nezaujatě, ale bohužel mi to moc nejde, takže prosím za prominutí, protože tahle kniha mě vážně dopálila tak, jako dlouho žádná jiná.
  Abych tedy nebyla úplně, řekněme, zlá a neodsoudila knihu úplně, napíšu tu výčet pozitivních věcí, které jsem na ní našla, popřípadě také názory, které mám s Barbarou Bergerovou společné:
1, Líbí se mi, že na začátku autorka slíbila, že kniha bude jasná a stručná, a to taky dodržela. Kapitoly jsou vážně věcné a krátké, i když občas jsem si všimla, že se některé informace opakují.
2, Dále uznávám, že jsem se z knihy dozvěděla i něco zajímavého- např. o mantrách, o meditaci, o stavu alfa,...
3, Věřím tomu, že myšlenky významně ovlivňují náš život.
4, Souhlasím s tím, že nás ovlivňují negativní zprávy z médií, a proto bychom se měli snažit množství takovýchto zpráv omezit. 

  Obávám se, že více bodů dohromady bohužel nedám. Myslím si zkrátka, že to, že žádné nakladatelství v Dánsku původně tuhle knihu nechtělo vydat, mělo dobrý důvod.
  Pokud máte jiný názor, budu ráda, když mi napíšete do komentářů. Doufám, že tahle negativní recenze nikoho neurazí, jde samozřejmě jen a pouze o můj vlastní názor.



Barbara Berger
Jsme tím, co si myslíme.
Stáváme se tím, čemu věříme.
Náš život je takový, jaký si představujeme.
Náš život je tím, co o něm tvrdíme.

Svůj život můžeme změnit tak,
že změníme svoje myšlení.






RV: Metafora