neděle 10. srpna 2014

Stephen King: Zhubni

  Jméno Stephen King vám určitě nemusím představovat, protože si myslím, že nějaká ta "kingovka" se najde v každé slušnější domácí knihovně. Navíc určitě většina z nás viděla nějaké filmy, které byly natočené podle jeho hororových nervy drásajících příběhů (třeba Vykoupení z věznice Shawshank nebo Zelená míle).
   Jedním takovým příběhem je i "Zhubni", což je na Kinga poměrně dost hubená knížečka jen o nějakých 200 stranách. I když je to ale kniha útlá, není to jedna z těch, které byste přečetli za odpoledne. Myslím si, že je to kniha, která si zaslouží trochu víc vašeho času.
  Pokud se vám název knihy zdá nějak zvláštní, tak jako se zdál zpočátku mě, nebojte se. Rozhodně si nepředstavujte scénu ze Simpsonů, kde Homer probíhá temným lesem a v jednu chvíli vidí na zdi nápis DIE, z kterého se pak stane DIET. To bylo totiž první, co se vybavilo mě, a proto mi název Zhubni přijde tak vtipný. :D  Takže i přesto, že to zní spíš jako název komedie, nenechte se zmást, za ním se totiž skrývá parádní hororový příběh, který není komický ani trochu.

  Příběh pojednává o Williamovi Halleckovi, řádném chlápkovi od rodiny z bohaté a klidné městské čtvrti. Tento řádný občan ale jednoho dne na ulici srazí starou cikánku, která na místě umře. Díky svým vlivným přátelům se z toho dostane bez větších potíží, ovšem jeho svědomí ho pronásleduje společně se vzpomínkou na cikána, který si na něj počkal před soudem. Cikána s uhnívajícím nosem, který se dotkl jeho tváře a řekl mu "zhubni". Jediné slovo, které zapříčinilo velké události, které obrátily Halleckovi život vzhůru nohama.
  Pokud vás námět zaujal a nahání vám to tak trochu husí kůži, rozhodně vám doporučuji si knihu přečíst. Určitě ji seženete u každého druhého známého někde zastrčenou v polici. A pokud byste se raději podívali na film, tak ten najdete TADY. O kvalitě filmového provedení vám ale nic říct nemůžu, jelikož jsem ho neviděla a možná ani neuvidím, protože mě odradilo herecké obsazení. Už jsem si ke všem postavám přiřadila obličeje a myslím si, že nepotřebuji vidět Roberta Burkeho jako hlavní postavu. Podle mě se na to vůbec nehodí, a to stejné si myslím i o Michaelovi Constantinovi, který ztvární starého cikána Lemkeho.
Tak to bude ode mě vše. King rozhodně nepotřebuje žádné moje další obhajování. Každý známe jeho příběhy a prostě je buď máme rádi nebo ne. King má přece jen osobitý styl, který se nemusí všem čtenářům líbit.

Ukázka:
"Zhubni", šeptá Williamu Halleckovi starý cikán s uhnívajícím nosem, když Halleck se svou ženou Heidi vychází z budovy soudu. Jen to jediné slovo, vyslané závanem nasládlého dechu. "Zhubni." A než Halleck stačí ucuknout, starý cikán natáhne ruku a zkrouceným prstem ho pohladí po tváři. Rty se mu otevřou jako zranění a odhalují několik náhrobkovitých pahýlů čnících z dásní. Jsou černé a zelené. Jazyk se mezi nimi kroutí a pak vyklouzne, aby olízl rozšklebené nenávistné rty.
Zhubni.