pátek 5. září 2014

Yrsa Sigurdardóttir: Ohnivý anděl

Chyba. Asi tak bych označila to, že jsem donedávna ani netušila, kdo Yrsa Sigurdadóttir vlastně je. Narazila jsem na ní úplnou náhodou u nakladatelství Metafora, ale do té doby jsem o ní ani neslyšela, což je vážně zvláštní, protože tahle islandská spisovatelka je svými detektivními příběhy ve světě dost proslulá.
Na svém kontě má Yrsa Sigurdadóttir ve svých jednaapadesáti letech dvě ocenění za publikace pro děti a několik románů, z nichž u nás bylo vydáno zatím pět. Tyto romány, které jsou k dostání u nás, tvoří krimi sérii o advokátce Tóře Gudmunsdottit a jsou to následující: Poslední rituál, Mrazivé světlo, Žhavý hrob, Led v žilách a Ohnivý anděl.
Každá z těchto knih se zabývá jedním případem advokátky Tóry, takže není potřeba číst je za sebou tak, jak vyšly. Jediné, co by se vám mohlo hůře sledovat je asi vývoj Tóřina osobního života, jinak ale nejsou v knihách odkazy na ostatní případy, takže budete dokonale v obraze, i když začnete, tak jako já, se čtením pátého dílu.

Konkrétně Ohnivý anděl se zabývá případem vyhořelého domova pro postižené. Advokátku Tóru si totiž najme odsouzený zločinec Jósteinn na to, aby dokázala nevinu jeho přítele Jakoba, který byl za založení požáru odsouzen. Jakob trpí Downovým syndromem a v době, kdy domov vyhořel, v něm byl ubytován spolu s pár dalšími lidmi.
Tóra zpočátku váhá, jestli má na případu vůbec pracovat, ale čím víc o něm zjišťuje, tím víc je přesvědčená, že na Jakoba to někdo nahrál, protože se mohl kvůli svému stavu zdát jako snadná oběť.
Jak určitě posoudíte sami, námět je originální a neokoukaný. Mně osobně vážně zaujal, ale i přesto nemůžu tak úplně souhlasit s tím "sloganem" na obálce, že jde o nejlepší příběh od dob Přeletu nad kukaččím hnízdem, to je zase trochu přehnané. Rozhodně ale netvrdím, že je to špatná kniha, to ne! Spíš naopak.
Jediné, co mě tak napadá, že bych mohla vytknout, bylo neustále se objevující tykání. To mě prostě dohánělo k šílenství! Tóra se totiž často schází pracovně s advokáty, pracovníky domova, a tak podobně, ale se všemi mluví, jako by je znala od narození.
Kromě téhle maličkosti, ale autorce nic jiného vytknout nemůžu a určitě se moc těším, až si od ní přečtu něco dalšího :).

Ostatní knihy v sérii

 RV: Metafora