neděle 5. října 2014

Stephen King: Prokletí Salemu

S každou další přečtenou knihou si Stephena Kinga zamilovávám víc a víc. Je to neuvěřitelný člověk. Má úžasné nápady a fantazii, a i přesto je stále tak skromný. V několika rozhovorech uvedl, jak je neuvěřitelně vděčný za to, že se může živit tak skvělou prací, jako je psaní příběhů. Nedivím se mu. Málokdo má to štěstí narodit se s takovým talentem k psaní. Pro mě je Stephen King zkrátka jeden z mála umělců dnešní doby. Člověk, o kterém se bude učit na školách jako o průkopníkovi v hororové literatuře. A oprávněně.
Tentokrát jsem od něj přečetla knihu Prokletí Salemu. Trvalo mi dost dlouho, než jsem ji začala číst, ale jakmile jsem se do toho dostala, nemohla jsem ji odložit. Každý večer, i přesto, že jsem věděla, že ráno musím brzy vstávat do školy, jsem si udělala čas, a alespoň pár kapitol jsem si přečetla.
Kniha Prokletí Salemu patří k těm méně doceňovaným z tvorby Stephena Kinga. Tak trošku se schovává ve stínu Zelené míle, Vykoupení z věznice Shawshank a dalších. Podle mě je to ale hrozná škoda, protože je stejně tak dobrá a rozhodně si myslím, že by si zasloužila větší pozornost.
Jak už samotný název napovídá, tahle kniha je tak trochu okultní. Musím říct, že tím mě dost překvapila, protože jsem ještě u Kinga nezažila, že by zašel v tomto ohledu tak daleko. Rozhodně ale nečekejte žádnou pohádku. Všichni přeci víme, že Stephen King umí své příběhy pojmout neuvěřitelně realisticky. A to je taky to, co dělá jeho příběhy tak poutavé a napínavé. Má v tomto takový talent, že by podle mě i z Upířích deníků udělal něco, co se skutečně dá číst. Možná bychom se taky, místo kochání Damonovým šarmem a rozčilování nad Eleninou blbostí, třásli strachy pod dekou. Kdo ví.
Každopádně, pokud jste fanoušky Kinga a Prokletí Salemu jste z nějakého důvodu ještě nečetli, tak neváhejte a dejte mu šanci! Je to skutečně strhující příběh se spoustou postav, v kterých můžete najít zalíbení a také se spoustou dramatických scén, obzvlášť pak ke konci knihy.
Ze všeho toho chválení, co jsem tady vypsala, si teď připadám jak v nějaké reklamní kampani a nebo ve zprávách na nejmenované televizní stanici, což je prakticky to samé, jak všichni víme, takže vám tu na závěr napíšu ještě pár faktů, aby byla tahle recenze trochu, řekněme "barevnější".
Kniha Prokletí Salemu se v originále jmenuje Salem´s Lot a poprvé byla vydána společností Doubleday, a division of Random House, Inc. U nás tuto knihu vydalo nakladatelství Dobrovský. Je to malý paperback s poutavou obálkou o 463 stranách rozdělených na části, kapitoly a podkapitoly. Můj výtisk Prokletí Salemu už je bohužel trošičku poškozený a zohýbaný ze všeho toho nošení v tašce, ale teď už bude pěkně uložený v mé knihovně, kde je pro něj připravené prázdné místečko vyhrazené jen a pouze pro tvorbu Stephena Kinga.