pondělí 23. března 2015

Barbara Erskinová: Nejtemnější hodina

Barbara Erskinová, britská spisovatelka, která má na svém kontě přibližně dvacet knih, se na mém blogu objevuje poprvé. I přesto, že její romány jsou v Česku dost populární, já jsem na ní narazila až nedávno, a to prostřednictvím jiného knižního blogu (Kniháknova). Po tom, co jsem si přečetla několik vychvalujících recenzí na její práci, jsem si všimla, že nakladatelství Brána zrovna před pár měsíci vydalo její nejnovější knihu, Nejtemnější hodinu, a tak jsem si o ni hned napsala.
Tato kniha zachycuje téma druhé světové války z pohledu umělkyně Evelyn Lucasové, které válka ovlivnila celý život. Evelyn byla v době čtyřicátých let začínající malířka a zpracovávala tématiku světa ovlivněného válkou. Jako mladá žena neměla lehké se v tomto oboru prosadit, a tak potřebovala agenta, který by ji s její kariérou trochu vypomohl. Tak se objevil Eddie Marsten, kterému následně vděčila za všechny své přibývající zakázky.
Evelynina budoucnost vypadala lépe a lépe, ovšem jen do té doby, než potkala válečného pilota Tonyho Andersona. Tehdy se pro ni začaly věci komplikovat. Z jejího dosavadního přítele Eddieho se vyklubal manipulativní člověk, který ji chtěl mít jen pro sebe a byl ochotný pro to udělat cokoli.
Postavil Evii před rozhodnutí, kdy si měla zvolit buď budoucnost s ním, která představovala skvělou kariéru malířky, rodinný blahobyt a štěstí, a nebo Tonyho, kterého sice milovala, ale kdyby si ho byla vybrala, ohrozila by nejen svou rodinu, ale také jeho život. 
Na této knize je zajímavé, že kombinuje dvě časové linie, které spolu ale úzce souvisí. První jsem zmínila výše, a ta druhá je linie současnosti, kdy se Lucy Standishová, majitelka obrazové galerie, rozhodne napsat Evelyninu biografii a začne odhalovat její tajemství jedno po druhém. 
Naneštěstí pro ni tím ale probudí k životu neznámé síly, které se jí v tom snaží všemi možnými prostředky zabránit. Čím více je pak Lucy rodinnou Lucasových posedlá, tím nebezpečnějším se to pro ni stává. To jí ovšem nezabrání pokračovat ve výzkumu. 
Jak už jsem řekla, námět knihy se mi moc líbil, proto jediná věc, kterou bych snad Nejtemnější hodině mohla vytknout se netýká příběhu jako takového, ale spíše kompozice. Jde o to, že na můj vkus až příliš často děj skáče mezi dvěma časovými rovinami. V jedné kapitole se klidně přesunete v čase i pětkrát, a ačkoli byste možná čekali, že to příběhu dodá na dynamičnosti, bohužel to tak není. Jediný efekt, který to podle mě má, je ten, že se děj hůře sleduje.
Co se týče formálních záležitostí, tato kniha má 437 stran  rozdělených do 32 kapitol, prologu a epilogu. Je vázána v hardbacku a má nádhernou obálku (o její fotogeničnosti se ostatně můžete přesvědčit na mých fotkách). A nějaké drobné designové prvky nechybí ani uvnitř knihy. Sice tam nejsou ilustrace jako takové, ale najdeme tam rodokmen rodiny Lucasových a malé obrázky uvádějící každou kapitolu.  
Mám dojem,že jsem k této knize už zmínila vše, co jsem měla v plánu- papírky s poznámkami už jsou všechny odškrtané a zmuchlané- takže pokud vás Nejtemnější hodina dostatečně zaujala, můžete si ještě přečíst celou její anotaci na "webovkách"nakladatelství Brána, a popřípadě si ji tam i zakoupit, protože je zrovna ve slevě za (podle mě) výhodnou cenu.



RV: Nakladatelství Brána