čtvrtek 26. března 2015

Stephen King: Doktor Spánek

Stephen King se u mě na blogu už několikrát objevil, a rozhodně tu jeho jméno nevidíte naposledy, takže doufám, že si na to pomalu začínáte zvykat. Jeho knihy jsem si totiž naprosto zamilovala, a navíc si můj bratr vytvořil velkou sbírku jeho knih, takže si je od něj jednu po druhé budu půjčovat.
Doktor Spánek je ale jedna z mála kingovek, které mám ve svém vlastnictví, a to díky knižnímu eshopu Megaknihy.cz, odkud mi ho poslali jako první recenzní výtisk.
Jak možná víte, Doktor Spánek je takové neočekávané "nepokračování" Osvícení-  nepokračování proto, že ačkoli by se mohlo na první pohled zdát, že Doktor Spánek přímo navazuje na Osvícení, jsou tu určité zásadní rozdíly. Pokud pominu ty formální, můžeme si všimnout, že Osvícení je psáno v dost odlišném duchu. Zatímco v Overlooku prožíváme naprosto hororový příběh, Doktor Spánek bych spíše zařadila někam mezi thrillery. Nedá se říci, že by se mi občas při čtení nezrychlil tep srdce, nebo se mi nezpotily dlaně, ale přece jenom tomu do hororu něco chybělo.
Osobně se mi zdá, že jediné co spojuje Osvícení a Doktora Spánka je Danny a mystická atmosféra děje.
V prvním díle malý hrdina Danny se svými rodiči strávil děsivou zimu v hotelu jménem Overlook, kde je tamější duchové nejenom děsili, ale dokonce donutili Dannyho otce, Jacka Torrance, aby šel proti své vlastní rodině a snažil se je zabít za jejich údajnou neposlušnost. (Recenzi najdete ZDE)
Doktor Spánek se k Dannymu vrací až když už je dospělý, nešťastný a zlomený. A aby toho nebylo málo, ještě se až znepokojivě podobá svému otci ve všech jeho špatnostech. Protlouká se životem jako tulák a příležitostný zloděj, a svá trápení, včetně osvícení, zapíjí alkoholem.
Kromě Dannyho příběhu ale King rozvíjí v tu samou chvíli ještě jednu dějovou linii, která se týká takzvaného Pravého rodu, což je skupina lidí živících se právě osvícením. Tyto dvě linie se za nějaký čas samozřejmě setkají a dojde na strhující boj dobra a zla.

Pokud vás kniha zaujala a rádi byste si o ní přečetli víc, můžete se podívat na webovky Megaknih.cz, kde si ji můžete popřípadě i zakoupit s momentální 28% slevou, a nebo se podívejte na oficiální stránky Stephena Kinga, kde si pod TÍMTO příspěvkem můžete pročíst i zajímavou diskuzi čtenářů.



RV: MegaKnihy.cz