neděle 3. května 2015

Ursula Poznanski: Pět

Knihkupectví Megaknihy.cz bylo už podruhé tak vstřícné, že mi bez sebemenších problémů poskytlo výtisk k recenzi. Tentokrát jsem sáhla do kategorie krimi, a to pro letošní novinku od rakouské autorky Ursuly Poznanski, Pět.
Těch důvodů, proč jsem se rozhodla zrovna pro ni bylo hned několik. V první řadě se jako nově publikovaná kniha nedávno dočkala velkého ohlasu v knižní blogosféře, a tak jsem na ni četla už několik pochvalných recenzí. Za druhé je Ursula Poznanski autorkou, na jejíž knihy už nějakou dobu narážím, hlavně na webu nakladatelství Fragment, kde nabízejí její knihy pro mládež- Erebos a Saeculum. A třetím důvodem bylo právě to, že jsem od ní ještě vůbec nic nečetla, a tak nade mnou opět zvítězila zvědavost. A vyplatilo se.
Během čtení Pětky jsem sice hned několikrát změnila názor na to, jestli je to dobrá kniha, a nebo ne, ale nakonec přece jen vyhrál pozitivní dojem. O námětu ani nemůžu diskutovat, protože ten je přímo geniální. Kniha totiž vypráví příběh sériového vraha, který se rozhodl zahrát si s policií hru na takzvaný geocaching, což je sport, při němž někdo ("owner") schová jakýkoli jím vybraný předmět na těžko dosažitelném místě v přírodě a ostatní ho pak podle navigace hledají. Jak ale hned první kapitola ukáže, policie brzy zjistí, že předměty, co hledají, nejsou ani tak něčím, jako spíš někým.
V čele vyšetřování kriminálního zemského úřadu je mladá policistka Beatrice Kasparyová se svým kolegou Florinem Wennigerem. Oba se vydávají po stopách pachatele, a přistupují tak na jeho zvrácenou hru. Ani jeden z nich však nečeká, kam až by je mohla zavést.
Jak jistě sami uznáte, tento námět je originální a ihned zaujme. Na rozdíl od něj, způsob autorčina psaní mně zas až tak úplně neohromil, ale napínavá struktura příběhu nenechala mým myšlenkám příliš prostoru ke kritice, za což jsem moc ráda, protože bych byla vážně nerada, kdybych si tak sama zničila požitek z jinak dobré knihy.
Co vám můžu už dopředu tak trochu "naspoilerovat" je to, že pokud knihu zrovna čtete a myslíte si, jak nejste chytří, protože už jste odhadli, kdo je vrahem, tak být vámi, moc s tím radši nepočítám. Taky jsem totiž naletěla. Byla jsem si naprosto jistá, že vím, koho Beatrice s Florinem hledají, ale naprostý opak byl pravdou. Ukázalo se totiž, že toho skutečného vraha jsem za celou dobu ani v nejmenším nepodezírala. Vlastně by mě zajímalo,jestli se mezi vámi najde vůbec někdo, kdo vraha už dopředu odhadl. Tak pokud se vám to povedlo, dejte mi vědět do komentářů.
Pokud jste naopak tuto knihu ještě nečetli a chcete si o ní zjistit něco více, můžete zkusit prošmějdit facebookový profil autorky, její oficiální webovou stránku, a nebo si alespoň přečíst oficiální anotaci na webu Megaknih.cz.Já osobně vám to může jen doporučit, protože tak můžete zjistit spoustu zajímavých informací- jako třeba to, že Ursula Poznanski se skutečně ve svém volném čase věnuje geocachingu, nebo že souřadnice uvedené v příběhu jsou skutečná místa, která navštívila, a nebo se tam můžete dočíst, zda je celý příběh vraždícího maniaka jen fikcí a nebo má reálný základ. A pokud rozumíte trochu německy, tak se můžete podívat na TOTO úžasné interview s Ursulou Poznanski o její širší tvorbě, které je sice trochu staršího data, ale zato hodně zajímavé.
To už je ode mě vše, tak TFTH!


RV: MegaKnihy.cz