pondělí 17. srpna 2015

Vesna Tvrtković: Idioti 21. století

Pokud nevíte co o prázdniny číst, a nemáte zrovna chuť vrhat se do nějakých rozsáhlých děl, mám pro vás tip na skvělou knihu, která vás určitě zabaví. Jde o knihu Idioti 21. století od Vesny Tvrtković, bývalé studentky Literární akademie Josefa Škvoreckého v Praze.
I když jsou Idioti 21. století teprve její druhá samostatná kniha, rozhodně vám doporučuji dát této spisovatelce šanci. Způsob jakým píše, je vážně zajímavý, a to obzvláště proto, že tuto novelu píše ve stylu autobiografie mužské postavy. Až překvapivě věrohodně se tu sžívá s mladým novinářem Mikulášem, a navíc poměrně realisticky zachycuje jeho psychické stavy a pohnutky.
Tato hlavní postava totiž během 180 stran projde obrovskými změnami, a to i přesto, že na začátku knihy se domnívá, že je to on, kdo někomu změní život. Předmětem jeho zájmu je totiž vypracovat studii o dvou svých blízkých známých, které nazývá Idioty, a ze kterých má v plánu udělat "normální lidi".
Miki se snaží o to, aby si uvědomili, že nemají svůj život žít pro ostatní, nýbrž jen a jen pro sebe. Sám je zároveň přesvědčený, že on už touto změnou prošel po rozchodu se svou bývalou přítelkyní. Bohužel se mu ale do cesty staví jedna nečekaná událost za druhou, a tak se mu jeho studie pomalu a jistě hroutí. Nakonec si dokonce uvědomí, že ve skutečnosti byl největší Idiot celou tu dobu právě on sám.
Zajímavé téma této knihy doplňují jednoduché ilustrace Dany Skalické, které se mi mimochodem tak zalíbily, až jsem si je v jednu chvíli začala překreslovat, což jste mohli vidět na facebooku (:D). A k tomu všemu přidalo nakladatelství JaS ještě pěknou obálku, která byla samozřejmě tím, co mě na této knize zaujalo jako první.
Jedno mínus jsem však stejně našla. I přesto, že v knize totiž najdeme jak nečekané zvraty, tak i vtipné scény, které jsou okořeněné Mikiho cynickým humorem, musím souhlasit s názorem, že kniha disponuje nějakým tím nevyužitým potenciálem, a to zřejmě kvůli absenci detailů jako je například více informací o vztahu mezi Mikim a Sandrou, a nebo mizerné propracovanosti jeho ďábelské studie. Tohle jediné mě na knize trochu mrzí, protože u tak skvělého námětu je škoda, když se pořádně nerozvede.
To je asi všechno, co jsem vám k této knize chtěla říct. Pokud jste ji již četli, ráda uvidím vaše názory v komentářích, a pokud jste ji nečetli a chtěli byste, můžete si ji zakoupit třeba právě na webu Megaknih. Anotaci a reference pak můžete zhlédnout na ČBDB.
Přeji všem krásný zbytek prázdnin!

Ukázka:
Nastal čas vrhnout se na komplikovanější případy. Změnit Idioty. Přivábit je, psychologicky je ovládnout a dělat si s nimi, cokoliv se mi zachce. A mně se zachtělo, aby už nebyli Idioti.
...
Mám vytipované čtyři lidi, dva muže a dvě ženy. Mou obrovskou výhodou je, že si mě všichni čtyři váží a hlavně mi bezmezně důvěřují. Takže nebude třeba mnoho úsilí a loutky mi své provázky s úsměvem vloží přímo do rukou.


RV: Megaknihy.cz