středa 18. listopadu 2015

Cheryl Strayed: Wild (Divočina)

Teď pro změnu z jiného soudku! Vím, že moje aktivita na blogu se v poslední době téměř rovná nule kvůli nedostatku času na čtení, ale slibuji vám, že v následujících dnech se pokusím s tím něco udělat. A jako první knihu, kterou vám chci představit, jsem si vybrala knihu Wild od Cheryl Strayed, jejíž recenzní výtisk mi poskytlo internetové knihkupectví Englishbooks.cz
Možná jste o téhle knize, která je v češtině známá pod názvem Divočina, již slyšeli. Nejenom, že je to velice úspěšná a opěvovaná kniha, ale zároveň je podle ní již natočen film v hlavní roli s krásnou Reese Witherspoon. A pokud jste o ní slyšeli právě v tomto kontextu, tak já jsem tu od toho, abych vám dala ukázala i druhou stranu této mince.
Bohužel na mě totiž tato kniha zapůsobila spíše negativně než pozitivně.
Dlouhý výčet postřehů začnu tím jednodušším- samotným formátem anglického vydání. Ačkoliv má totiž krásnou obálku, jak můžete vidět na fotce, uvnitř je tento paperback navržen velice neprakticky. Formát knihy je příliš malý, něco jako menší velikost A5 papíru, a přesto je na jednom listu přes třicet řádků. To má samozřejmě jen jediný efekt- text se špatně čte, písmo je malé a orientace v textu je špatná. Nehledě na špatný vliv na soustředění čtenáře.
 Co se psaní Cheryl Strayed týče, to se mi naopak velice líbilo. Cheryl je vtipná, používá zajímavé metafory a v knize se objevuje x referencí na mé oblíbené knihy, takže tím si mě opravdu získala. Jediný nedostatek, který jsem na několika prvních stranách odhalila, byl, že autorka často opakuje slovní spojení "as if" (jako kdyby), což je podle mě velká škoda, protože to působí poněkud neprofesionálně, hlavně proto, že toto spojení jde opsat hned několika způsoby. 
Příběh samotný byl pro mě velice zajímavý a hlavně inspirativní. Na první pohled je Wild jasnou autobiografií mladé ženy, která se po pár těžkých životních zkouškách rozhodla všeho zanechat a ujít trasu dlouhou zhruba 1770 km zvanou Pacific Crest Trail. Tohoto úkolu se statečně chopí bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s turistikou a to naprosto sama- jen se svým obrovským batohem, kterému říká Monster. 
Dojem autentičnosti podporuje autorka i stylem psaní. V knize se nedočkáte neskutečného množství dobrodružství jako jsme na to zvyklý, naopak se Cheryl Strayed drží v mezích reality. Stejně jako v reálném životě se i zde objeví několik nebezpečných a několik vtipných situací, ale pouze v rozumné míře. Cheryl Strayed se drží striktně faktů. 
A tím se dostávám k dalšímu bodu, kterým jsou nové informace. Prostřednictvím knihy se dovíme spoustu nových poznatků o takzvaném "backpackingu" či "hikingu" a skrze autorčiny popisy americké "divočiny" objevíme i krásy tohoto koníčku .  
 Na závěr chci jen poukázat na to, jak mohou být informace uvedené na obálce knihy zavádějící či přehnané a mohou tak vyvolat naprosto nepatřičný dojem. Tato kniha byla podle mě vážně hodně přeceňovaná. Její obálka je z obou stran pokrytá slovy jako bestseller, epic, amazing a podobně, ale kniha sama bohužel tato přemrštěná očekávání nedokáže naplnit. Nicméně četba je to příjemná a navíc také velmi inspirativní- málokdo by asi během jejího čtení nepocítil touhu vyrazit někam do přírody.
Pokud vás tedy kniha zaujala, můžete si přečíst její anotaci, nebo si tento anglický paperback zakoupit- ZDE.  


Ukázka:
I knew that if I allowed fear to overtake me, my journey was doomed. Fear, to a great extent, is born of a story we tell ourselves, and so I chose to tell myself a different story from the one women are told. I decided I was safe. I was strong. I was brave. Nothing could vanquish me. 



RV: Englishbooks.cz