úterý 26. ledna 2016

Cecelia Ahern: The Marble Collector

Jsou příběhy, kterým stačí pouhých sto stran na to, aby vyjádřily hluboké myšlenky a zajímavé nápady. Na druhou stranu jsou tu i příběhy jako je The Marble Collector s téměř třemi sty stranami, které naprosto postrádají cokoli, co by se čtenáře dotklo.
Moje předchozí nadšení z knihy Love, Rosie, první knihy, kterou jsem od Cecelie Ahern přečetla, je nezvratně pryč. Neuvěřitelně jsem se těšila až se začtu do její nejnovější knihy s úžasným titulem Sběratel duhových kuliček (volný překlad) a s ještě krásnější obálkou, ale hned při prvních kapitolách přišlo rozčarování. To, co se zdálo být jako skvělý námět, začalo po chvíli upadat díky způsobu, jakým ho autorka zpracovala. Opravdu mě mrzí, že tohle musím psát, protože jsem čekala, že Cecelia Ahern se připojí k mému seznamu autorů, ke kterým se ráda vracím, ale teď vím, že po třetí její tvorbě už šanci nedám.
Rozhodně bych se ale nedivila, kdyby se někdo rozhodl i tento příběh zfilmovat stejně jako knihu S láskou, Rosie a to díky skvělému námětu. Já bych upřímně dala přednost filmu před touto knihou, protože takhle mi požitek z dobrého námětu zkazil způsob, jakým je kniha napsána. Nelíbí se mi například, jak Cecelia Ahern zpracovává dialogy, které působí příliš stroze bez jakékoli barvitosti nebo možnosti zapojit představivost, skoro jako při čtení scénáře. Kromě toho jsem v knize našla například i chyby ve větné stavbě, a to mi opravdu hodně vadilo. Není moc příjemné se během čtení zaseknout u věty a přemýšlet, co se to vlastně snaží vyjádřit.
 Příběh o mladém Fergusovi a jeho dceři Sabrině má ale rozhodně něco do sebe. Odehrává se v několika různých časových linií. Zatímco jedna časová linie je zachycena v "přítomném okamžiku", kdy Sabrina během jednoho dne pomalu zjišťuje, že její otec vedl dvojí život, druhá linie zachycuje různé okamžiky z Fergusova života. Postupně jak Sabrina odhaluje tajemství duhových kuliček se stáváme svědky důležitých událostí, které jejího otce ovlivnily a to od jeho dětství až po jeho momentální pobyt v pečovatelském zařízení, kam se dostal díky mrtvici.
Také se mi na knize líbí to, jak věrně Cecelia Ahern vypracovala postavu Ferguse Boggse. Dala si opravdu záležet na tom, aby jeho charakter byl ovlivněn zázemím, ve kterém vyrůstal, ponechala mu realistické špatné vlastnosti a zlozvyky, a dokonce nešetřila ani na dialektu a vulgarismech. Díky ní jsem se přiučila nové výrazy a zkratky, které jsem dříve neznala a také jsem se samozřejmě stala téměř odborníkem přes všechny možné druhy duhových kuliček.
Hlavním tématem této knihy je podle mého nejčistší forma lásky, kterou všeobecně označujeme jako lásku "pravou". To je totiž v knize všudypřítomné téma a objevuje se jak v Sabrinině životě, tak ve Fergusových milostných pletkách. Autorka se zřejmě snaží říci, že to, co se zdá být tím nejkrásnějším a nejpraktičtějším, nemusí vždy znamenat pravou lásku. Obzvláště pak pokud ve vztahu není porozumění, souznění a vzájemná upřímnost. A nezbytnost naprosté upřímnosti je zde vyzdvihována hned na několika úrovních, nejen v milenecké, ale také v rodičovské lásce.
Okrajově také autorka probírá mravnost, církev, homofóbii, genderové problémy a vzdělávání, ale v těchto tématech se nejedná o žádné hluboké úvahy, spíše je zmiňuje jen okrajově.
The Marble Collector bych tedy na závěr doporučila spíše jako oddechovou četbu, která je ale vhodná pro všechny generace. Pokud byste si chtěli pořídit konkrétně tohle nádherné paperback vydání od Harper Collins Publishers, můžete si ho koupit ZDE. České vydání vyjde už v dubnu a nese prozatimní pracovní název Sběratel mramoru, který jak doufám, bude ještě změněn.



"Remember," I feel a lump in my throat, 

"just always remember to be you."




RV: Englishbooks.cz