čtvrtek 24. března 2016

Jo Nesbo: Netopýr

První případ dnes již legendárního detektiva Harryho Holea nás zavede do nehostinného teplého podnebí Austrálie. Jo Nesbo k nám nechává promlouvat tamější kulturu skrze mnohé postavy, obzvláště muže.
Po více než roce jsem se konečně odhodlala k přečtení další z dílů série o detektivovi Harrym Holeovi. Tentokrát jsem se rozhodla vzít to už konečně od začátku, protože naposledy jsem četla sedmý díl. Bohužel od poslední recenze se ale můj názor výrazně změnil.
Co se týče případu, který Harry Hole tentokrát vyšetřuje, musím se přiznat, že jsem od něj čekala mnohem víc. Jelikož jsem jako první Holeův případ četla knihu s názvem Sněhulák (HH#7), která je neuvěřitelně nápaditá, originální a napínavá, na knihu Netopýr (The Bat) jsem měla velice vysoké nároky, které ale bohužel její námět tentokrát nedokázal naplnit. Kniha totiž pojednává o vraždě mladé norské dívky na území Austrálie. Tento incident, jak pak Harry Hole odhalí, vede k mnohem složitějším událostem a poukazuje na velmi nebezpečného sériového vraha. Nicméně, případ se nezdá být prioritním, spíše je zde kladen důraz na kulturu, zábavu a život samotného detektiva Holea. Vyšetřování tedy není tak napínavé jako v knize Sněhulák, kde je případ prakticky to jediné, na čem opravdu záleží.
Jak se mi tedy tak zdá, Jo Nesbo se nejspíše ve svém psaní zlepšoval knihu po knize. Ačkoli Netopýr mě zrovna dvakrát nebavil, sedmý díl Sněhulák je naprosto skvělý. I přesto jsou ale moji osobní favorité stále knihy ságy Krev na sněhu. Tyto knihy jsou sice o hodně užší, ale námět je podle mě mnohem bohatší a podněcuje zajímavé myšlenky. Moje osobní doporučení pro ty z vás, kteří ještě od Nesba nic nečetli, je zaměřit se spíše na tuto novější ságu. Byla by škoda jí nedat šanci, protože vás třeba nezaujmou detektivní příběhy o Harrym Holeovi.
 Vedle hlavního námětu nám také Nesbo odhaluje australskou historii a seznamuje čtenáře s mnohými anglickými frázemi. Ne všechny jsou typické pouze pro oblast Austrálie jako třeba místní pořekadla. Některé nepřeložené věty jsou často naprosto běžné a občas i důležité pro pochopení děje, proto si myslím, že to občas působí velice nepatřičně. Čtenářům, kteří anglicky neumějí bych proto nedoporučovala se do této knihy pouštět. Bohužel, i přes vysvětlivky a překlad na konci knihy, pochytit anglické fráze během čtení z kontextu je nemožné a hledat vysvětlení na konci knihy je strašné rozptýlení od příběhu.
To je k tomuto dílu ode mě vše. Nebudu tvrdit, že si už další příběh o Harrym Holeovi nepřečtu. Říkám jen tolik, že prozatím tuto ságu nechám být a budu pokračovat s Krví na sněhu. Pokud máte zájem o více informací o Netopýrovi klikněte ZDE.