sobota 2. července 2016

Kelly Pfeifferová: SUPERpotraviny do všech jídel

Dlouho jsem přemýšlela, jestli bych měla zkusit napsat recenzi na kuchařku, ale nikdy jsem k tomu nesebrala odvahu. Říkala jsem si, že nebudu mít, co k takové knize říct kromě okomentování formátu a krátkého odstavečku k receptům, a tak jsem to odkládala a odkládala. Pak jsem ovšem na stránkách nakladatelství Metafora narazila na knihu, po které pokukuji už dost dlouho. Ta kniha se jmenuje Superpotraviny do každého jídla a napsala ji Kelly Pfeifferová, americká foodblogerka, která sama s manželem prošla velkou změnou životního stylu, a jejímž cílem je šířit dále svoje nápady na zdravé, chutné a kreativní recepty. V důsledku toho se jí povedlo poměrně nedávno vydat i již jmenovanou kuchařskou knihu.
Není to ale samozřejmě kuchařka jen tak nějaká všeobecná, ale specializuje se na tzv. Superfoods, jak tomu říká Kelly Pfeiffer. Mezi tyto "superpotraviny" řadí deset naprosto běžných potravin, které jsou velice zdravé a výživné ve všech ohledech. Těžko říci, podle čeho vybrala zrovna těchto 10 potravin, když je takovýchto zdravých "zázraků" mnohem a mnohem více, nicméně její vyvolená top desítka vypadá takto: borůvky, cizrna, řecký jogurt, quinoa, batáty, med, kadeřávek, vejce, kokosový olej a vlašské ořechy.
Pokud jste nezaspali posledních zhruba dvacet let, předpokládám, že minimálně polovina z těchto potravin se ve vašem jídelníčku běžně vyskytuje. Možná jste ale nevěděli, že jsou to superpotraviny, které nejenom, že obsahují veliké množství potřebných vitamínů a vlákniny, ale také například snižují hladinu cholesterolu, a dále také riziko srdečních onemocnění, či různých druhů rakoviny.
Přehled konkrétních vlastností každé jednotlivé superpotraviny je k dispozici na prvních stranách knihy společně s úvodním slovem autorky. Kelly Pfeiffer zde vysvětluje, že recepty jsou inspirované tím, co doma skutečně vaří svému manželovi a své dcerce. Z tohoto důvodu se nemusíte bát, že by kuchařka byla plná jen samých salátů, ale je tu i různé zdravé mlsání zřejmě původně cílené právě pro malou "Babycakes".
Celkově v knize najdete 6 kapitol s recepty- Snídaně a brunch, Předkrmy, Polévky a saláty, Sendviče a quesadilly, Hlavní chody a Dezerty. Na cokoliv tedy budete mít chuť, od toho tu trošku najdete. Já jsem se pro účely této recenze snažila vybrat zajímavé recepty z různých kategorií. Neměla bych samozřejmě čas zkusit všechno, a proto jsem si připravila komentáře alespoň ke čtyřem receptům.


Citrónové košíčky s borůvkovo-máslovým krémem:


Citrónové košíčky, jak pěkně to zní. Člověk si hned představí to máslové nadýchané a vláčné těsto se svěží příchutí citrónu z citrónové šťávy a kůry. Bohužel tam na můj vkus citrónu bylo málo, ale rozhodla jsem se potlačit toho kuchtíka ve mě, který křičel "vííc!", protože jinak by tahle recenze samozřejmě nebyla férová. Čeho tam ale bylo naopak až příliš, byl cukr. Konkrétně 200g do těsta plus dalších 600 gramů moučkového cukru do krému. Auč. To už jsem málem vyletěla z kůže. Ale jak šéfkuchařka poručila, tak bylo taky napečeno a ušleháno. 
A jak to tedy dopadlo? Bohužel přesně podle mého očekávání byly dortíčky příšerně sladké a cukr naprosto přebil chuť citrónu. Jinak ale těsto bylo moc dobré, díky řeckému jogurtu vláčné a kombinace s borůvkami je opravdu chutná. Opravdu je proto nedělám naposledy, akorát si je příště osladím podle svého. A bez krému. Protože krém je mrcha a má takovou blbou vlastnost se zdrcnout pokaždé, když se to nejméně hodí! (viz fotka)



Polévka se sladkým bramborem, mrkví a jablkem:


Pokud jste se po přečtení tohoto nadpisu zděsili tak jako poprvé já, uklidněte se. Není to tak strašné, jak to zní. Možná si říkáte, že sladký brambor, mrkev a jablko k sobě moc chuťově nejdou, počkejte ale až vám řeknu, že kromě toho polévka také obsahuje takové protichůdné ingredience jako je česnek a kokosový olej, cizrnu a kuřecí vývar a nakonec se ještě podává s řeckým jogurtem. Myslela jsem si přesně totéž, a přesně proto jsem to pojala jako výzvu a tuto složitou polévku jsem uvařila přesně až do poslední špetičky šalvěje a výsledek mě ohromil. Je to nejspíš jedna z nejlepších polévek jaké jsem kdy ochutnala. Je samozřejmě sladká, dá se jíst jak studená tak i teplá a všechny ty zdánlivě kontrastující chutě se naopak krásně doplňují. Snad jediné co mě odrazuje od pravidelného vaření této polévky je to, jak je složitá její příprava. Uvařit něco takového je totiž nejenom finančně, ale i časově dost náročné a málokdo má na to v dnešní době čas. Asi proto budu muset zůstat u svojí klasické bramboračky a česnečky a na batátovo-mrkvovo-jablečnou polévku se těšit při významnějších příležitostech. 


Chléb s řeckým jogurtem, borůvkami (malinami) a banánem: 


Tak toto byl jediný recept, který jsem se opovážila trochu pozměnit. Důvodem bylo to, že ve chvíli kdy jsem se rozhodla tento chleba péct (protože po něm byla doma velká poptávka), jsem nemohla nikde sehnat borůvky. Použila jsem proto maliny, ale na samotnou konzistenci těsta ani na chuť to nemělo výrazný vliv. V tomto chlebu jsou totiž nejdůležitější banány, které dodají těstu skvělou sladkou chuť a řecký jogurt, který způsobí jeho vláčnost a nadýchanost.
Pokud jste si někdy dělali doma banánový chleba, nejspíš tak nějak tušíte, že jeho příprava není vůbec složitá a že je to naprosto výborná snídaně, protože na dlouho zasytí.



Těstoviny se sladkým bramborem a sýrem:

A to nejlepší na konec. Po tomhle bych se mohla utlouct! Pokud během léta také nemáte rádi k obědu těžká jídla jako jsou omáčky s knedlíkem a podobné české výmysly, vsaďte na tento recept. Je to navíc levný oběd a zkušenější kuchtík ho bude mít za patnáct minut hotový. Ze superpotravin potřebujete na tento recept jen batáty (stačí jeden či dva), řecký jogurt a kokosový olej, který je ale samozřejmě možné nahradit přinejhorším jiným. Je to taková zdravá obdoba těstovin se sýrem, které jsou velice populární. Můžete si ho upravit podle svého a samozřejmě můžete batátovo-sýrovou omáčku použít i při jiných příležitostech k jiným jídlům. Ačkoliv tak možná na fotce nevypadá, je skutečně moc dobrá!



Tak, to už bude k receptům ode mě všechno. Jak vypadá samotná kniha vidíte také na fotkách. Jako všechny kuchařky, které v poslední době vycházejí, i tato má uvnitř nádherné profesionální fotografie. Balená je v tvrdším brožovaném vydání, což je podle mě trochu škoda, protože kuchařky by měly být opravdu bytelně balené, aby se dlouhodobým používáním nezničily, ale za to obálka je také moc hezky vymyšlená. Určitě se bude pěkně vyjímat na polici mezi ostatními kuchařkami! Pokud si ji i vy chcete pořídit, můžete si ji zakoupit například TADY na stránkách Metafory, nebo si ještě přečtěte trochu více o autorce a mrkněte se na její webové stránky Nosh and Nourish.  A pro ty, co jsou po tomhle vyčerpávajícím článku už líní číst dál, nabízím také její Instagram, kde sdílí své recepty. Případné komentáře zanechte pod článkem, ráda si je přečtu.

RV: Metafora